Kan du kjøre med henger etter din bil/traktor?

Rana Blad har en reportasje i dagens avis (Lørdag) om en som har kjørt med en tom henger og fått bot. Jeg måtte lese flere ganger for å forstå hvorfor han fikk bot ,men jeg tror at jeg har funnet svaret . Det går på hva som står i førerkortet

Nå var det stemplet i personens førerkort type B,at sertifikatet var gyldig for inntil 7500 kg . Men dette ble altså ikke godtatt som gyldig for føring av en stor bil med en tom henger som samlet ga totalvekt over 3500 kg.

Dette tror jeg mange flere kan ha tatt feil av. Det er altså den papirmessige samlede totalvekt av kjøretøy og henger som ikke skal utgjøre mer enn 3500 kg,når en kun har sertifikat med en B i.

Det var heller ikke småtteri denne føreren fikk i bot for å kjøre med en tom henger. 9500 kr. Eller hvis han godtok boten på stedet så ble boten redusert til 8000 kr. Dette må være sure penger å betale for å kjøre med en tom henger.

Det jeg lurer på er om han hadde unngått bot hvis han hadde BE stemplet i sitt sertifikat ,eller måtte han ha hatt C1E stemplet der ?

Vist 4916 ganger. Følges av 5 personer.

Kommentarer

Ikke noe rom for skjønn. Respekten for lov og øvrigheita blir ikke bedre av slikt.

Hadde det vært last oppi hengeren ,sånn at den papirmessige overvekt hadde blitt overskredet ,så kunne en ha vedtatt en liten bot. Men her må politiadvokaten ha forlest seg på gebyrgrenser .

Grunnen til det var vel at han hadde klasse C1 i sertifikatet, der er det også slik at du kan kjøre henger opptil 750kg, men dersom man skal tolke det som står i RB kan man altså kjøre en lett lastebil på 3500kg og en henger med 3500kg, i teorien. Tror noen har missforstått noen når denne saken ble skrevet.

Hvis han hadde C1 så kunne han ikke ha dradd henger som hadde en totalvekt over 750 kg. Men hvis han hadde C1E så kunne han trekke en henger med totalvekt over 750 kg.Tror jeg. Uansett så er kiloprisen for overvekt helt urimelig i dette tilfelle.

Hans: Slik du beskriver det her lærte jeg på kjøreskolen da jeg kjørte opp til minibuss med henger (D1E) og lastebil ©. Dersom man skal tolke det som står i RB i forhold til klasse B, er det jo rimelig og tro at det er likt i alle klasser? Det vil vel også være slik at på klasse C skulle man ikke treng E for å kjøre henger (fordi det ikke er noen vektbegrensning på klasse C). Du kan kjøre så stor og tung bil du bare vil, dersom den er i henhold til de andre reglene som gjelder ang. vektbegrensning.
Her er oversikten jeg har iforhold til vekt:
Klasse B intill 3500kg inkl. henger på 750kg
Klasse BE intill 7000kg (vogntogvekt)
Klasse D1 og C1 intill 7500kg inkl. henger 750kg (Klassene har samme vektbegrensning, men klasse C defineres av Statens Vegvesen som en tyngre klasse en D).
Klasse D1E og C1E 12000kg (vogntogvekt)
Klasse C/CE ubegrenset i teorien, men begrensninger på veg og bil iforhold til antall akseler på bil/henger.
Usikker på klasse D/DE.

Mener også at det skal være noen regler for bil som er 3500kg at du kan kjøre henger på 350kg i tillegg, men finner det ikke så det vil bli spekulasjon.

Jeg leide en minigraver her i høst ,som planen var å dra med min fars bil en vanlig grandis .
Da jeg skulle hente den så var jeg skitten i klærne og tok da vår lillelastebil på vårt verksted istede ,denne har totalvekt 3500 kg ,etter gravingen skulle jeg kjøre til vårt verksted i byen for å spyle graveren .
ble så stoppet av biltilsynet som etter en kjapp førerkortsjekk nektet meg å kjøre 1 meter til .
Må nesten opplyse at jeg har c1 7500 kg , jeg måtte ringe til min far og få han til å kjøre videre ,fikk beskjed fra biltillsyn at dette var alvorlig og at jeg ble anmeldt ,boten kom i forige uke 5000 kr eller 6000 hvis jeg ikke godtok .
Det absurde er at hvis jeg hadde kjørt min fars grandis med hengeren etter så hadde de vært greit ,da hadde totalvekten blitt under 3500 kg .

Regelverket er mer forvirrende en jeg hadde trodd. Her blir det forklart noe.

Så du manglet altså E etter C1 i sertifikatet Cato.? Ser at jeg har denne Een i mitt sertifikat,men jeg kan ikke huske å ha kjørt opp med henger.

Jeg mangler E i mitt førerkort ,jeg trodde at totalvektregelen var den samme opp til 7500 kg C1 som til B , men der tok jeg jaggu feil ,ren flaks at jeg ikke har blitt stoppet før .
Lærdommen kostet 5000kr ,det samme som å kjøre opp til E .

Heisan, alle:)

Når det på kortet står påtegnet (skrevet) at det gjelder inntil 7,5 tonn, da gjelder det og for kjøring med tilhenger. Førerkortforskriften i lovdata.no (nettsted) sier noe om akkurat dette. Vedkommende “arntsberger” som skrev ut forelegget, kan VERKEN ha lest eller brydd seg om, å lese de påskriften bak på kortet. Klikk og kikk:) Jacob H.

Du vil fortsatt ikke ha lov til å kjøre motorvog registrert som klasse B, siden begrensningen på denne klassen er 3500kg.
Hadde bilen som ble ført vært registrert som lett lastebil C1 ville saken stilt seg noe annerledes, men man vile likevel ikke kunne kjørt større henger en 750kg uten C1E.
Merk: Det er snakk om høyeste tillatte totalvekt, altså egenvekt + nyttelast, både på henger og bil.

Bilen man fører trenger vel ikke å være registrert som lett lastebil C1,Christian? Jeg mener en har lov til å kjøre en tung personbil og overskride totalvekten 3500 med henger ,hvis en holder seg til vektbegrensing i vognkort for bil og henger. Med 1CE har en altså lov til å kjøre med totalvekt inntil 7500 kg ,og at det ikke har noen betydning om kjøretøyet er registrert som personbil eller lett lastebil. Trur eg.

Hans: Etter litt tankevirksomhet mener jeg at svaret må bli Jo, siden klasse B er opp til 3500kg. Fo å kan kjøre ovennevnte bil ville du måtta ha BE dersom bilen alene ikke har 3500kg som høyeste tillatte totalvekt. Dersom bilens høyeste tillatte totalvekt er 3501kg ville du må ha C1/D1, (kommer ann på antall seter i bilen, inntill 8 passasjerer C1 og inntill 16 på D1) dersom hengeren ikke er over 750kg og C1E dersom hengeren er tyngre.
Her er vegvesen.no sin oversik over hva man kan kjøre.

Forøvrig kan du med 1CE (samme som C1E?) kjøre 12000kg vogntog. Såfremt hengeren ikke overstiger bilens egenvekt med fører.

Hei igjen Hans.
ser at det spekuleres mye om hva vi har lov å føre med våre respektive førerkort, er selv yrkessjåfør og har halve alfabetet på kortet, men må si at dette med hva vi har lov å dra etter bilen ikke er noe man tenker på til hverdags. Dette kan kanskje klare opp litt, det er sakset fra samme regelverk som Politi og Statens vegvesen benytter.
(((
Med klasse B kan du etter bilen trekke tilhenger med tillatt totalvekt høyst 750 kg.
Det kan også være tillatt å trekke tilhenger over 750 kg med klasse B dersom
tilhengerens tillatte totalvekt ikke overskrider bilens egenvekt med fører (75 kg), og
den tillatte totalvekten for bil og tilhenger til sammen ikke overskrider 3500 kg.
Før trekking må du dessuten alltid kontrollere de tekniske begrensningene i personbilens vognkort for å finne ut hva som er bilens maksimale aktuelle tilhengervekt (tillatt hengervekt). Denne må du ikke overskride uansett hvilke førerkortklasser du har.
Se også etter bilens tillatte vogntogvekt. Denne skal selvsagt heller ikke overskrides, uansett førerkortklasse, dvs. summen av bilens aktuelle totalvekt + tilhengerens aktuelle totalvekt må til sammen ikke overskride tillatt vogntogvekt.

Klasse BE
Denne klassen gjelder trekking av tilhenger med tillatt totalvekt over 750 kg som man ikke kan trekke med ren klasse B.
Hvilke tilhengere med tillatt totalvekt over 750 kg som du kan trekke med ren klasse B, er omtalt på forrige kapittel: Klasse B (personbil).
Før trekking må du alltid kontrollere de tekniske begrensningene i personbilens vognkort for å finne ut hva som er bilens maksimale aktuelle tilhengervekt (tillatte hengervekt).
Denne skal ikke overskrides uansett hvilke førerkortklasser du har. Se også etter tillatte vogntogvekt. Denne skal selvsagt heller ikke overskrides, uansett førerkortklasse, dvs. summen av bilens aktuelle totalvekt + tilhengerens aktuelle totalvekt.

Klasse C1 (lett lastebil)
Denne klassen gjelder føring av motorvogn med tillatt totalvekt 3501-7500 kg og maksimalt 8 passasjerplasser i tillegg til førerplassen.
Klasse C1 gir også rett til å trekke tilhenger med tillatt totalvekt høyst 750 kg etter lett lastebil.

Klasse C1E (lett lastebil med tilhenger)
Gjelder trekking av tilhenger med tillatt totalvekt over 750 kg
Tilhengerens tillatte totalvekt må ikke overskride lastebilens egenvekt med fører (75 kg) og samlede tillatte totalvekter for tilhenger og lett lastebil må ikke overskride 12.000 kg. Før trekking må du alltid kontrollere lastebilens vognkort for å finne ut hva som er bilens maksimale aktuelle tilhengervekt (tillatt hengervekt). Denne vekten skal ikke overskrides uansett hvilke førerkortklasser føreren har.
Tilhengerprøve for lett lastebil kan avlegges etter at du har bestått førerprøve i klasse C1.
Klasse B vil ved erverv av klasse C1E, bli utvidet til klasse BE. Har du klasse D1 eller D fra før, får du også klasse D1E.
))))
Klasse D1/ D1E Har samme vektregler som C1/C1E bare med den forsjell at i minibuss har du lov å ha inntil 16 passasjerer.

Det er tydelig her at det er viktig å også ha “E” med på kortet hvis en tenker å bruke tyngre hengere (campingvogn) og at man ser at man ikke overstiger samlet vekt 3500 kg på klasse B og da er det snakk om registrert totalvekt, ikke hva man faktisk har med seg av last, og i dette tilfellet uten last. Ser også at en del pensjonister bruker sparepengene på dyre bobiler og finner ut etterhvert at de er ubrukbare for dem i det at det er store biler som er klassifisert ned slik at de såvidt kommer inn under klasse B og det viser seg at de kan ikke ta med seg mer på tur enn hver sin tannbørste ellers kommer de over 3500 kg grensen, og de som ikke er oppdatert på regelverk tryner i en eventuell kontroll og får samme “staff” som dem som kjører med overlast på henger. Men jeg synes også at størrelsen på bota var “i det blå”, og man kan jo spekulere i om ikke juristen har blingset på forbrytelse og trafikkforseelse.

Bar en liten komentar til Stein Hansens innlegg, det er ikke bare å møte opp til oppkjøring for henger i klasse C1 eller D1. Du må innom kjøreskole og ha kjøretimer med henger (6 timer, 2 timer bykjøring og 4 timer langkjøring) + at man må ha lastesikringskurs (9 timer). Forutsatt at du ikke har BE.

Jeg kom på at det også må være mange som kjører ulovlig med traktor . De fleste traktorene går jo over 30 km/t.nå . Og en traktor veier vel en 4-5 tonn . En tomhenger til en traktor veier vel ca 2,5 tonn ,da hjelper det lite at en har boggihenger som kan laste 10-12 tonn. Herregud det er mange som kjører ulovlig her i Rana.

Hei igjen Hans, siden du tar det opp kan jeg vel legge inn dette også.
((((
Klasse T (traktor)
Denne klassen gjelder føring av traktor og motorredskap (begge med konstruktiv hastighet ikke over 40 km/t) med eller uten tilhenger.

Tillatt totalvekt må ikke overskride 25.000 kg som enkeltkjøretøy eller som vogntog før førerkortinnehaveren har fått to års erfaring i klasse T eller har fylt 21 år.

Klasse T gir også førerrettighet for klasse M 147 og for motorredskap (med eller uten tilhenger) som ikke er innrettet for transport av personer eller gods og som ikke kan kjøres fortere enn 30 km/t, (og som har tillatt totalvekt over 25000 kg).

Klasse T gir førerrettighet også for:

alle traktorer eller motorredskap med eller uten tilhenger, når klasse T er tatt før 1. januar 2005.
klasse S når førerkortet er ervervet før 1. juli 2006.
Definisjonen av klasse T er ny fra 1. januar 2005. Klasse T tatt for første gang etter 1. januar 2005, gir førerrettighet kun for traktor med konstruktiv hastighet ikke over 40 km/t. Ønsker vedkommende å føre traktor med høyere maksimalhastighet, må man kontrollere traktorens tillatte totalvekt for å finne ut om man behøver klasse B, C1 eller C (dvs. om tillatt totalvekt er høyst 3500 kg, 7500 kg eller mer). Tilsvarende gjelder for føring av motorredskap med konstruktiv hastighet over 40 km/t.

Person som har ervervet førerrettighet for traktor før 2005, slipper å kontrollere traktorens maksimalhastighet. Avgjørende er kun at kjøretøyet er registrert som traktor. (Rettigheten vidreføres i dag med kode 142.) Tilsvarende gjelder for førerrettighet for motorredskap hvis du tok klasse 1 eller 2 (grønt førerkort) før april 1979 eller hvis du i perioden 1. april 1979 – 1. januar 2005 for første gang tok klasse C1, C1E, D eller DE. (Rettigheten vidreføres i dag med kode 140.) Har du i perioden 1. april 1979 – 1. januar 2005 tatt klassene B, BE, D1, D1E, D2 eller D2E, kan du kjøre alle motorredskap med tillatt totalvekt høyst 7500 kg samt motorredskap med høyere tillatt totalvekt dersom motorredskapet konstruktive hastighet ikke overskrider 50 km/t. (Rettigheten vidreføres i dag med kode 152.)

Hvis du i perioden 1. april 1979 – 1. januar 2005 har tatt klassene C eller CE, kan du selvsagt kjøre alle kjøretøy registrert som traktor eller motorredskap.
))))
Som du ser så skal det mye til før man kjører ulovlig med traktor.

PS. ser i papirutgaven i dag at bota til Hatten var feil og nå er rettet til 5000.- forklaringen skal visstnok være at Hatten ikke hadde med førerkort på turen ????

Angående traktor må man vel også ta hensyn til bruksklasse (tillatt akseltrykk) på vegen det skal kjøres på? Ellers kan man vel gå på samme blemma som han som hadde 10 ton overvekt i Dalsgrenda?

Jeg må se litt på dette ,Stein.Henter du opplysningene fra offesiellt godkjent regelverk? Nå tror jeg en skal skille mellom motorredskap og motorkjøretøy her . En traktor som går over 30 km/t er ikke motorredskap.Traktorsertifikat mener jeg ikke går over C1E når det er snakk om totalvekt 7500 kg. Noe annet er det hvis kjøretøyet er å betrakte som redskap. Da kan en nok komme opp i 25 000 kg.

Jada Hans, det er kopiert direkte fra vegvesenets sider som Christian har lagt inn, bare klikk på linken, disse sidene skulle alle tid om anna ha besøkt, da hadde mange berget seg unna bøter, og kunnskapsnivået økt og det er ikke dummt, men da hadde vi hatt mindre å skrive om på Origo, ikke sant!

Nå sitter jeg her og roter i skuffer og skap for å finne vognkortet til traktoren,men finner det selvsagt ikke nå. Jeg mener bestemt at det er akkurat samme regelen med totalvekt på en traktor som på en bil . Og da nytter det ikke å vise fram et traktorsertifikat på å kjøre en henger på 2o tonn når en etter vognkortet kun har lov til å frakte en 3tonnshenger etter traktoren.

Det er det jeg mente at det ikke finnes så store traktorer i Rana at de har lov å frakte samlet 25 tonn som jeg har sett noen har gjort.

Hei Hans. Regelverket som brukes er generelt for traktorer/motorredskap (traktor er i kategorien motorredskap men er i Norge definert som traktor, i Sverige er også hjullastere definert som traktor) men hvis man ser på hengere til traktor er de forskjellige vektklassene sortert med hvilken traktorstørrelse de er beregnet for (det går i hestekrefter) så må man se i vognkortet på den enkelte traktor hvilken maks krokvekt den har, og da er det snakk om vertikal vekt, og disse forholdene kan på ingen måte samenlignes med regler for bil, for her er begrenset hastighet, alle traktorhengere over 3500 kg skal ha brems (henger med tipp som også må være registrert, henger uten tipp er et redskap og må ikke nødvendigvis være registrert) hengere med og uten tipp som skal over 30 km/t skal ha brems og markeringslys foran (hengere under 30 km/t har nok med hvit refleks foran). Grunnen til at jeg kan en del om regelverket for traktorhenger er at jeg for noen år siden bygde om en enkelakslet lastebilhenger til traktorhenger og selvfølgelig måtte ha den EU godkjent etter ombygging og som en selvfølge måtte skaffe meg kunskap om reglene før jeg startet ombyggingen, den har egenvekt 2000 kg, lastevekt 6000 kg og er da godkjent 8 tonns henger, som jeg har lov å trekke med min traktor, som er 62 hk. og 3040 kg egenvekt og har krokvekt 1500 kg. jeg har også lasteapparat på traktoren (500 kg), Samlet vogntogvekt blir da 11540 kg. som du ser så er det ikke noe samsvar mellom traktor og henger /redskap som det er på bil /henger. jeg har også obsevert en del store traktorer (feks.Fasttrac) på Mo med store hengere, men dette er ikke landbruksutstyr, det er nok firma som har anskaffet og jeg kan ikke forestille meg at de har kjøpt utstyr i denne prisklassen som ikke harmonerer, men det er mine logiske tanker.
Dette med traktor /henger er etter min mening veldig enkelt, du har to måter å gjøre det på, 1: definer ditt behov til hengerens egenskaper, deretter skaffer du traktor som passer hengeren. 2: Hvis du har traktor må du skaffe henger som passer traktoren, Hjalp dette Hans (har du funnet vognkortet, se på krokvekt).

Det siver så smått inn her,Stein. Men forbannet om jeg tror at du klarte å holde krokvekta under 1500 kg på den heimlaga enaksla hengeren med fullt lass.

Joda Hans, det er ikke vanskelig, for det første den er fabrikkbygd, men forandret, flyttet aksling og senket, forandret drag (med svinglytte), fjernet fjærpakker, fjernet luftanlegg, nytt hydraulisk bremseanlegg og en del andre småting, men det som er essensen er at balansen faktisk ble rett ved første forsøk (plasering av aksling), under godkjenningsprosessen ble den veid både komplett, aksling og draget separat. Godkjent! (for ordes skyld, hos Biltilsynet) Deeikkenåkkatullvetdu.
PS. Trua hør heime i kirka.

Høres ut som det hadde blitt billigere å kjøpt seg en ny enkelakslet henger,Stein. Jeg har sett en del av disse ombygde lastebilhengerne til salgs på nettet. Tror ikke noen av dem kunne ha fraktet et kilo lovlig etter vei.

Tja, jeg trodde også det en stund, ny 8 tonns henger den gangen kostet 68000.-, jeg var heldig å komme over en “parkert” via bekjentskap, og ga eieren et bud på 2000.-, han sa ja, siden jeg også er sveiser og gjorde allt av ombygging selv og aldrig har kalkulert min egen arbeidsinnsats i penger (iallefall når jeg arbeider til meg selv på egen fritid) synes jeg ikke det var dyrt, totalpris på ferdig henger var 8000.-, hva sier du Hans? 60000.- i gevinst??

Det var en som skrev at klasse C er høyere klasse enn D i følge vegvesenet. Klasse D er tyngre enn klasse C.
Bjørn

Ellers regnes som mest omfattende, i stigende rekkefølge, B, BE, C1/D1 (valgfritt), C1E/D1E (valgfritt), C, D, DE, CE.

Bjørn: Klasse C regnes som en tyngre klasse av Vegvesnet, dette vet jeg ford jeg har kjørt opp til minibuss med henger D1E og deretter lastebil C. Jeg trodde da at jeg automatisk skulle få lett lastebil med henger C1E, men det fikk jeg ikke…
Vet at det var slik i gamle dager at man kunne kjøre opp til buss med henger og få alle andre førerkort “på kjøpet”, men slik er det altså ikke i dag.

Dette er klippet ut fra Lov data Kapittel 6: Ellers regnes som mest omfattende, i stigende rekkefølge, B, BE, C1/D1 (valgfritt), C1E/D1E (valgfritt), C, D, DE, CE.
Ikke mulig å feiltolke.
Jeg hadde:T A BE C1E D1E C DE mst 140 142
Mistet lappen i 7 mnd, og måtte kjøre opp igjenn. Fikk beskjed både lokalt og sentralt at jeg kunne kjøre opp
på C, men jeg ville ikke få DE. Ingen her driver med DE, så jeg var fornøyd med C og D.
Da jeg skulle kjøre opp, sier sensor at her må det være en missforståelse. Jeg kunne ikke få D siden det var en høyere klasse.( jeg hadde da bestilt lastebil fra kjøreskole, og hadde ikke mye valg). Fikk alt annet en D og DE.
Vet at noen har fått på D når de har kjørt opp på C, men det gjør det ikke rett av den grunn.
Bjørn

Takk for det Bjørn, da tenker jeg det er noen på biltilsynet som skal få seg en overhøvling!

Annonse